با معرفی پنج فرآیند برتر، چهاردهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری برگزار شد
دکتر کریمی: پرچم و صدای آموزش در دانشگاه باید بالا نگاه داشته شود
از فرآیندهای برتر در حیطه های «یاددهی و یادگیری»، «تدوین برنامه و بازنگری برنامه های آموزشی»، «ارزشیابی آموزشی» و «یادگیری الکترونیک» در چهاردهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهاردهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران، به منظور تجلیل و تکریم از اساتید فعال در حوزه آموزش پزشکی با حضور رئیس دانشگاه، 5 خرداد 1400 در سالن دارالفنون برگزار شد.
در این مراسم دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه، جشنواره شهید مطهری را یادآور نام و یاد معلمی دلسوز خواند و گفت: شانس این را داشتم که در زمان دانشجویی در این دانشگاه، همزمان با ماه مبارک رمضان، از سخنرانی ها و جلسات شهید مطهری بهره مند شوم و با منش و روش ایشان از نزدیک آشنا شوم. او معلمی تمام و کمال بود که با دانشجویان رابطه بسیار خوبی داشت و بیشترین همتش این بود که به دانشجو نزدیک باشد و خصوصا برای دانشجویانی که مخالف و منتقد بودند بیشتر وقت می گذاشت. او رفتاری بسیار پدرانه داشت و به دنبال تعریف اطرافیان نبود و همه عشقش، بحث و challenge با دانشجویان بود.
وی سپس به پیشرفت های آموزش پزشکی و استفاده از تکنولوژی و فناوری ها در آموزش اشاره کرد و گفت: اگر چه پیشرفت های عجیب و غریبی در حوزه آموزش رخ داده است، اما در جشنواره ای که به نام شهید مطهری مزین است، فراموش نکنید ایشان با ابتدایی ترین روش ها بسیاری از دانشجویان را جذب می کرد و این درس بزرگی برای ما است.
رئیس دانشگاه، ضمن قدردانی از همه گروه هایی که در حوزه آموزش فعالیت می کنند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای قدمت و وظایف متعددی است اما همچنان ستون اصلی آن حوزه آموزش است از این رو نباید تحت تاثیر حوزه های دیگر از آموزش غافل شویم. این شور و نشاطی که اکنون در جشنواره حاکم است نشان از آن دارد که باوجود پاندمی کرونا، از حوزه آموزش غفلت نشده است.
دکتر کریمی، بر ضرورت بالا بودن آموزش در رتبه بندی ها تاکید کرد و گفت: دکتر سهراب پور از مدیران جوان هستند که پرچم آموزش و فرآیندهای آموزشی را در 15 ماه گذشته در بدترین شرایط پاندمی کرونا، بالا نگاه داشتند و بارها در جلسات خصوصی به ایشان گفته ام که باید صدای آموزش بلند باشد. حتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پرچم آموزش باید بلندترین پرچم باشد و نباید فکر کنیم که می تواند در رتبه دوم و سوم قرار بگیرد. البته خوشحالم که در دوره های مختلف دانشگاه این اتفاق رخ داده است.
وی با ابراز خرسندی از رتبه بالای دانشگاه در تمامی حوزه های آموزش، پژوهش، درمان و ارائه خدمات یادآور شد: خوشحالم که توانستم از جوانان دانشگاه در حوزه های مختلف اعم از بیمارستان ها و دانشکده ها استفاده کنم و از انرژی پر توان آنها بهره مند شوم.
رئیس دانشگاه، 47 سال تحصیل، تدریس، خدمت و مدیریت در بخش های مختلف دانشگاه را موجب علاقه و وابستگی به این محیط خواند و افزود: من همیشه گفته ام که دانشگاه خانه اول من است چرا که 47 سال در محیطی درس خواندن و خدمت کردن موجب علاقه می شود و البته این تعصب مثبت و خوب است و باعث شده تا با علاقه بیشتر کار کنیم.
اول باشیم و اول بمانیم
دکتر سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه، به گستره وسیع دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایران و جهان اشاره کرد و با بیان اینکه «خدا را شاکریم که عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران و یک ایرانی عزتمند هستیم» گفت: دانشگاه با این قدمت و سابقه 170 ساله، فارغ التحصیلان آن پیشینه ای بسیار ارزشمند در ایران و سایر نقاط جهان دارند و توانستند دانشگاه علوم پزشکی تهران را تبدیل به مرکزی مطرح در ایران و جهان کنند.
وی با اشاره به رتبه بندی های ملی و بین المللی، کسب رتبه نخست را ارزشمند اما ناکافی خواند و گفت: اول بودن و پیش رو بودن، تمام کار نیست بلکه تلاشی خستگی ناپذیر را می طلبد. از این رو باید رقبا را مدام رصد و هدف قرار دهیم و برای آینده برنامه ریزی کنیم.
دکتر سهراب پور، آموزش را رکنی از کل دانشگاه خواند و تصریح کرد: اگر چه آموزش مهم ترین علایق ما است اما در نهایت تحت لوای دانشگاه علوم پزشکی تهران و برای سربلندی و عزت ایران تلاش می کنیم لذا خود را سرباز ایران می دانیم. در بعد آموزش نیز تحت هدایت دکتر کریمی که مدل لیدر شیپ ایشان کم نظیر است، توانستیم در عرصه آموزش گام های بلندی برداریم و در رتبه بندی آموزشی در کشور با فاصله بسیار زیاد از رقبا در جایگاه نخست قرار گیریم.
معاون آموزشی دانشگاه، معرفی فعالیت ها و اقدامات خوب را امیدآفرین و تبلیغ آن را یک وظیفه ملی دانست و تاکید کرد: باید حواسمان باشد که افراد موفق و پیشرو علاوه بر اینکه کار خود را عالی انجام میدهند، در انعکاس واقعیت ها درباره موفقیت ها و پیروزی های خود نیز باید به موقع وارد عمل شوند. دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای یازده دانشکده است که هر کدام ملو از دانشمندان و اساتید نوآور و خلاق است که می توانند در فعالیت ها و اقدامات روز دنیا با یکدیگر همکاری های بین بخشی داشته باشند. از این رو باید از تمامی فعالیت های دانشگاه با خبر باشیم و آن را منعکس کنیم.
تقدیر از فعالیت های نوآورانه
سپس دکتر محبوبه مافی نژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، فرصت ارائه دستاوردهای حاصل در جشنواره مطهری، را فرصتی مغتنم برای طرح فرایندهای آموزشی شاخص دانشگاه اعلام کرد و یاد دادن و یادگرفتن را مرهون تلاش مقدس بزرگانی در دانشگاه دانست که در جهت توسعه دایره دانایی تلاش می کنند.
وی تاریخ پر آوازه دانشگاه، را گواه ارزشی دانست که آموختن و آموزاندن در طول زمان داشته است و به ارائه گزارش در زمینه فعالیت های مرکز پرداخت و گفت: فعالیت های آموزشی نوآورانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و یا کارشناسان آموزشی در جهت افزایش کیفیت در یکی از حیطه های آموزش پزشکی تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی، یاددهی و یادگیری، ارزشیابی آموزشی، مدیریت و رهبری آموزش، طراحی و تولید محصولات آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر مافی نژاد به مراحل داوری جشنواره اشاره کرد و افزود: در بدو امر فرایندها به دبیرخانه ارسال سپس در کمیته های تخصصی داوری و با معیارهای اولیه مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این فرآیندها در هیات داوران مرکز مطالعات مطرح و سپس در هیئت داوران دانشگاه بررسی و به جشنواره کشوری ارسال شدند. در نهایت بازخورد کیفی به مجریان فرایندها داده شد. دکتر مافی نژاد در ادامه به معرفی فرایندهای برتر دانشگاه پرداخت.
فرآیندهای برتر آموزشی
فرآیند دارای رتبه یک کشوری در حیطه تدوین برنامه و بازنگری برنامه های آموزشی
ارائه دهنده: دکتر نسیم خواجوی راد
عنوان: ادغام و پیاده سازی تم های طولی هفتگانه در دوره پزشکی عمومی: گامی در جهت تحقق سند توانمندی های مورد انتظار دانش آموختگان در برنامه درسی
همکاران فرایند: دکتر نسیم خواجوی راد، دکتر عظیم میرزازاده، دکتر فریبا اصغری، دکتر اکبر سلطانی، دکتر بیتا عظیمی، دکتر احسان باستان حق، دکتر علی لباف، دکتر مجتبی صداقت، سپیده متین نژاد، دکتر علیرضا سیما، دکتر سعیدرضا مهرپور، دکتر ارش عکاظی، دکتر محبوبه ابراهیم پور، دکتر احمد رضا جمشیدی، دکتر رمضانعلی شریفیان، دکتر محسن نصیری طوسی
فرایند برتر دانشگاهی در حیطه تدوین برنامه و بازنگری برنامه های آموزشی
ارائه دهنده: دکتر ماندانا شیرازی
عنوان: به کارگیری رویکرد هنر و شبیه سازی در آموزش مهارت های ارتباطی و ارائه خبر بد و اثر بخشی آن بر نگرش و عملکرد فلوشیپ های انکولوژی بیمارستان امام خمینی
همکاران فرایند: دکترامیر حسین امامی، مریم کرباسی مطلق، دکتر فرهاد شاهی، دکتر مجید صادقی، دکتر بهروز محمودی بختیاری، امین حسینی شاوون، دکتر افسانه یخ فروش ها، دکتر کامران رودینی
فرایند قابل تقدیر کشوری در حیطه یاددهی و یادگیری
ارائه دهنده: دکتر ریتا مجتهد زاده
عنوان: طراحی، استقرار، ارزشیابی برنامه آموزش بالینی مبتنی بر قصهگویی دیجیتال و توسعه آن در دوران کووید ۱۹
همکاران فرایند: دکتر امیرحسین امامی، دکتر آیین محمدی، آفاق زارعی، دکتر فرهاد شاهی، دکتر کامران رودین
رتبه دوم کشوری و فرایند برتر دانشگاهی در حیطه ارزشیابی آموزشی
ارائه دهنده: دکتر رقیه گندم کار
عنوان: طراحی و استقرار آزمون مصاحبه های کوتاه متعدد (MMI) برای پذیرش دانشجو در دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی
همکاران فرایند: دکتر عظیم میرزازاده، محبوبه علی محمدی، محمد جلیلی، ماندانا شیرازی، آیین محمدی، ریتا مجتهدزاد، سارا مرتاض هجری، حمید خانجانی، مهرناز گرانمایه، علی جعفریان، مریم علیزاده، الهه ملکان راد، میترا قریب، میترا ذوالفقاری
رتبه یک کشوری و فرایند برتر دانشگاهی در حیطه یادگیری الکترونیک
ارائه دهنده: دکتر نسترن قطبی، دکتر لیلا شاهمرادی
عنوان: آموزش درس فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب بر اساس یک بازی مبتنی بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و ارزشیابی آن
همکاران فرایند: سهراب الماسی، دکتر نورالدین نخستین انصاری، دکتر علیرضا میرباقری، مرسا غلامزاده
همکاران خبر: مینا محمدی، محمد معین افشاری
ارسال نظر